Yhdistys

Yhdistyksen toiminnan tarkoitus

Yhdistyksen tarkoituksena on aktivoida Ylästön asukkaita toimimaan yhteistyössä Ylästön ja ylästöläisten parhaaksi siten, että alue säilyy viihtyisänä ja yhteisöllisenä. Tarkoituksena on myös edistää Ylästön kulttuuriperinteen tuntemusta ja arvostusta. Toiminnan perustana ovat yhdistystoiminnan eettiset arvot ja reilun pelin periaatteet.

Tarkoituksensa toteuttamiseksi yhdistys mm:

– järjestää kokouksia, esitelmä-, keskustelu- ja
tiedonantotilaisuuksia
– kehittää yhteistoimintaa alueen asukkaiden kanssa
– toimii aktiivisesti kunnan päättäjien ja virkamiesten kanssa
yhteistyössä Ylästön alueen kehittämiseksi
– tarjoaa eri ryhmille mahdollisuuden toteuttaa omaa toimintaansa
– tarjoaa huvi- ym. tilaisuuksia kyläyhteisön yhteisöllisyyden
lisäämiseksi
– osallistuu muiden alueen toimijoiden kanssa yhteistyössä
tapahtuviin tilaisuuksiin
– pitää yhteyttä ja osallistuu asukas- ja kotiseutuliittojen
toimintaan

Yhdistys järjestää monenlaista toimintaa. Ajankohtaiset tapahtumat kts. Etusivu. Alla vakiintuneet tapahtumat vuoden varrella.

Syyskaudella yhdistys osallistuu vuosittain Ylästö-päivän järjestämiseen Ylästön koululla ja sen lähiympäristössä yhdessä koulun ja koulun vanhempainyhdistyksen, sekä alueen muiden toimijoiden kanssa. Yhdistys järjestää Ylästön Oktoberfest-tapahtuman Kotiseututalolla lokakuun alussa. Joulukuussa kotiseututalolla järjestetään joulumyyjäiset. Itsenäisyyspäivänä järjestestettävissä joulumyyjäisissä kotiseututalo täyttyy käsityöläisten myyntipöydistä.
Kevätkaudella on mm. yhdistyksen vuosikokous ja kotiseututalon siivoustalkoot. Kevään päätteeksi tehdään retki.

Yhteistyötä muiden yhteisöjen kanssa

Yhdistys tekee yhteistyötä Ylästön Marttojen, Ylästön Urheilijoiden sekä Ylästön koulun ja vanhempainyhdistyksen kanssa. Viidennen luokan oppilaat saavat halutessaan etuoikeuden puffetin pitoon yhdistyksen joulumyyjäisissä leirikoulukassan kartuttamista varten. Kotiseutuyhdistys lahjoittaa keväisin stipendejä Ylästön koulun oppilaille. Stipendien yhteissumma on reilut 800 euroa. Opettajat valitsevat stipendien saajat.

Yhdistys vuokraa kotiseututaloa yksityistilaisuuksiin

Taloa vuokrataan sekä viikonlopuiksi, että arkipäiviksi ja -illoiksi. Näytöt ovat muutaman kerran kuussa tai sopimuksen mukaan. Kts. kotiseututalon vuokraus.

Kotiseutuyhdistyksen järjestämät tapahtumat ovat avoimia muillekin kuin yhdistyksen jäsenille. Tervetuloa mukaan!