Yhdistys

Toiminta - Yhdistyksen toiminnan tarkoitus

Yhdistyksen tarkoituksena on aktivoida Ylästön asukkaita toimimaan yhteistyössä Ylästön ja ylästöläisten parhaaksi siten, että alue säilyy viihtyisänä ja yhteisöllisenä. Tarkoituksena on myös edistää Ylästön kulttuuriperinteen tuntemusta ja arvostusta. Toiminnan perustana ovat yhdistystoiminnan eettiset arvot ja reilun pelin periaatteet.

Tarkoituksensa toteuttamiseksi yhdistys mm:

• järjestää kokouksia, esitelmä-, keskustelu- ja tiedonantotilaisuuksia
  • kehittää yhteistoimintaa alueen asukkaiden kanssa
  • toimii aktiivisesti kunnan päättäjien ja virkamiesten kanssa
    yhteistyössä Ylästön alueen kehittämiseksi
  • tarjoaa eri ryhmille mahdollisuuden toteuttaa omaa toimintaansa
  • tarjoaa huvi- ym. tilaisuuksia kyläyhteisön yhteisöllisyyde lisäämiseksi
  • osallistuu muiden alueen toimijoiden kanssa yhteistyössä tapahtuviin tilaisuuksiin
  • pitää yhteyttä ja osallistuu asukas- ja kotiseutuliittojen toimintaan
Vakiintuneita tapahtumia  vuoden varrella.

Syyskaudella yhdistys osallistuu vuosittain Ylästö-päivän järjestämiseen Ylästön koululla ja sen lähiympäristössä yhdessä koulun ja koulun vanhempainyhdistyksen, sekä alueen muiden toimijoiden kanssa. Yhdistys järjestää Ylästön Oktoberfest-tapahtuman Kotiseututalolla lokakuun alussa. Joulukuussa kotiseututalolla järjestetään joulumyyjäiset. Itsenäisyyspäivänä järjestestettävissä joulumyyjäisissä kotiseututalo täyttyy käsityöläisten myyntipöydistä.
Kevätkaudella osallistutaan seurakunnan järjestämään, lapsiperheille suunattuun laskiaisriehaan yhdessä muiden ylästöläisten toimijoiden kanssa. Tapahtuman tuotot menevät kirkon yhteisvastuukeräykseen. Helmi-maaliskuussa pidetään  yhdistyksen vuosikokous. Toukokuun alkupuolella on perinteisesti siistitty talkoilla kotiseututalon pihapiiriä ja kesäkuun alkupuolella on tehty kokopäiväretki jonnekin kiinnostavaan kohteeseen.

Yhteistyötä muiden yhteisöjen kanssa

Yhdistys tekee yhteistyötä myös Ylästön Marttojen, Ylästön Urheilijoiden sekä Ylästön koulun ja vanhempainyhdistyksen kanssa. Viidennen luokan oppilaat saavat halutessaan etuoikeuden puffetin pitoon yhdistyksen joulumyyjäisissä leirikoulukassan kartuttamista varten. Kotiseutuyhdistys lahjoittaa keväisin stipendejä Ylästön koulun oppilaille. Stipendien yhteissumma oli 1140 euroa vuonna 2020. Opettajat valitsevat stipendien saajat.

Yhdistys vuokraa kotiseututaloa yksityistilaisuuksiin

Taloa vuokrataan sekä viikonlopuiksi, että arkipäiviksi ja -illoiksi. Näytöt ovat muutaman kerran kuussa tai sopimuksen mukaan. Kts. kotiseututalon vuokraus.

Kotiseutuyhdistyksen järjestämät tapahtumat ovat avoimia muillekin kuin yhdistyksen jäsenille. Tervetuloa mukaan!