Ylästö tänään

Ylästö on pientalovaltainen kaupunginosa Vantaalla, Aviapoliksen suuralueella. Ylästö sijaitsee kehä kolmosen etäpuolella ja rajautuu etelässä ja lännessä Vantaanjokeen. Ylästön kaupunginosaan kuuluvat myös Tolkinkylä, Tolkinmetsä ja Voutila. Lapsiperheiden suosimassa Ylästössä on asukkaita noin 5000.

Päiväkoteja ja koulu

Päiväkoteja löytyy useita. Vuonna 2008 valmistuneessa Ylästön koulussa toimii luoka-asteet 1-9.

Uusi yläkoulu valmistui alakoulun yhteyteen kesällä 2019 ja aloitti toimintansa syyslukukauden 2019 alussa.

Kauppa ja pizzeria

Ylästössä on K-Market, jossa on myös postin palvelupiste. Ylästön Pizzeria löytyy Ylästöntien varresta. Jumbon kauppakeskus sijaitsee noin 3-4 kilometrin päässä.

Paikallisia palveluntarjoajia

Paikallisia palveluntarjoajia löytyy myös Ylästöläisten facebookryhmästä. Samasta paikasta myös kadonneet/löytyneeet tavarat ja lemmikkieläimet.

Linja-auto- ja junaliikenne

Linja-autoilla pääsee Helsingin, Tikkurilan- ja Myyrmäen/Martinlaakson suuntiin. Lähimmät juna-asemat ovat noin 4 kilometrin päässä; Martinlaakso, Vantaankoski, Aviapolis.  (HSL)

HKI-Vantaan lentokenttä

Hki-Vantaan lentokentälle on matkaa kuutisen kilometriä.

Lähiliikuntapaikka

Koulun viereen valmistui kesällä 2019 lähiliikuntapaikka, josta löytyy monenlaisia ulkokuntoilulaitteita sekä tekonurmipintainen futsal- ja koripallokenttä.

Harrastusmahdollisuudet

Ylästössä on hyvät mahdollisuudet harrastaa monipuolisesti mm. ulkoilua ja kuntoilua. Sopivia reittejä löytyy kävelyyn, pyöräilyyn, hiihtämiseen ja ratsastamiseen. Joella voi harrastaa myös kalastusta.

Hiihtoladut

Lumisina talvina Ylästöstä pääsee hiihtämällä hyviä latuverkostoja pitkin eri puolille Vantaata ja Helsingin puolelle esim. Pitkäkosken-, Haltialan ja Paloheinän laduille. Ajantasaiset latujen kunnossapitotiedot päivitetään ulkoliikuntakarttapalvelun.

Aktiivisesti toimivia urheilu- ja harrasteseuroja ja yhdistyksiä

Ylästön Urheilijat, Tolkinkylän Ratsastuskoulu,  Ylästön Martat, Ylästön Kotiseutuyhdistys, Ylästön koulun vanhempainyhdistys

Ylästö-päivä

Ylästö-päivää vietetään vuosittain elo-syyskuun vaihteen tienoilla Ylästön koululla ja sen lähialueilla. Lue lisää…

Kolme kaunista koskea

Vantaanjoella Ylästön kohdalla on kolme koskea. Pitkäkoski, Niskalankoski ja Ruutinkoski. Lue lisää täältä…

Ylästössä viihtyy myös nokkavarpunen

Ylästössä voi bongata nokkavarpusen, peippolintuihinhin kuuluvan  vahvanokkaisen linnun. Nokkavarpusia pesii eteläisessä suomessa jonkin verran. Ylästössä nokkavarpuset ovat viihtyneet jo vuosia.

Ylästön ”Taikametsä”

Jännittävä kuusikuja viljellyssä metsässä Pitkäkosken luonnonsuojelualueella. Taivasta ei juurikaan näe; puusto on hyvin tiheässä. Kuva on otettu vuonna 2016, ennen puuston harvennusta. Kujasta on tullut nähtävyys:  Lue lisää täältä…(Helsingin Sanomien artikkeli)