Itä-Uudenmaan kartanokierros 8.6.2019

Malmgårdin kartanolinna. Kuva: Marjut Jokinen, Kartanomatkat

Lähde kotiseutuyhdistyksen matkassa tutustumaan Itä-Uudenmaan kartanoihin

Tutustumme Malmgårdin kartanoon Pernajassa, Saaren kartanoon ja Alikartanoon Mäntsälässä. Sälinkään kartanossa nautimme yltäkylläisen lounaan.

Lähtö tilausbussilla lauantaina 8.6.2019 klo 9 Ylästön K-Marketilta. Ensimmäiset tutustumiskohteet ovat Alikartano ja Saaren kartano Mäntsälässä.

Alikartanon tila perustettiin 1600-luvun alussa. Kartano tunnetaan mm. maailmankuulun tutkimusmatkailijan ja Koillisväylän löytäjän Adolf Erik Nordenskiöldin lapsuudenkotina. Suomen valtio osti Alikartanon vuonna 1964 ja se avattiin museona 1983. Kartanossa esitellään Nordenskiöldien tieteellisiä saavutuksia ja harrastuksia.

Tyyliltään uusklassistisen Saaren kartanon rakennutti paroni Knut Richard de la Chapelle perheelleen kodiksi v. 1929. Kartanoa suunniteltiin mm. presidentin viikonloppu- ja kesäasunnoksi 1930-luvulla.

Sälinkään kartanossa nautimme yltäkylläisen buffetlounaan pitopöydästä.

Menu: Kreikkalainen salaatti, coleslaw, vihersalaatti kartanon kastikkeella, lämminsavulohifilee, graavilohta sinappikastikkeella, keitetyt perunat, hedelmäinen broilerfilee, yrttiriisi, kasvisgratiini, leipävalikoima ja voi, kotikalja, maito, vesi, kahvi, tee ja mehu, täytekakku. Kartanossa on täydet anniskeluoikeudet.

Lounaan jälkeen matkamme jatkuu Pernajaan, jossa tutustumme Malmgårdin kartanolinnaan.

Linnan uusrenessanssirakennus on 1880-luvulta, mutta kartanon historia ulottuu aina 1600-luvulle asti. Siitä lähtien kartano on ollut Creutzin kreivillisen suvun omistuksessa. Malmgårdin linna on yksityinen koti. Esittelijänä toimii yleensä omistaja kreivi Creutz. Tilan ekologisten tuotteiden ostomahdollisuus kartanopuodissa, jossa on myynnissä mm. jauhoja, leipää, hilloja ym. elintarvikkeita. Malmgårdissa toimii myös olutpanimo. Tuotteita on myynnissä puodissa.

Ylästöön palaamme klo 17.45.

Retken ohjelma:

9.00       Lähtö Ylästöstä

9.45       Alikartano

11.15     Saaren kartano

12.45     Sälinkään kartano, lounas

15.15     Malmgårdin kartanolinna

17.45     Paluu Ylästöön

Retken hinta jäsenille on 49 € ja ei-jäsenille 89 € sisältäen kuljetukset tilausbussilla, opastukset kohteissa ja runsaan buffetlounaan Sälinkään kartanossa.

Ilmoittautuminen 1.5. mennessä sähköpostilla yky@ylastonkotiseutuyhdistys.fi. Ilmoitathan samalla mahdollisen erityisruokavalion tai liikuntarajoitteen. Retken järjestää Ylästön Kotiseutuyhdistys. Vastuullisena järjestäjänä toimii  Kartanomatkat.

Tervetuloa mukaan!

Mäntsälän kartanoista löytyy tietoa esim. museoviraston sivuilta.

Malmgådin kartanolinnan kotisivut.

Retkelle jäsenhintaan

Ylästön Kotiseutuyhdistyksen jäsenmaksu on perhejäsenmaksu: yhdellä jäsenmaksulla jäseneksi luetaan koko perhe, eli kaikki samassa taloudessa asuvat.

Jäseneksi voi liittyä laittamalla siitä tiedon (sekä nimi, osoite, sähköpostiosoite ja puhelinnumero) sähköpostilla yky@ylastonkotiseutuyhdistys.fi. Jäsenmaksu on 15 euroa/vuosi. Tutustu jäsenetuihin. Tervetuloa jäseneksi!